‘Abandoned Shopping Cart’ e-mail kan conversie tot 50% verhogen

‘Abandoned Shopping Cart’ e-mail kan conversie tot 50% verhogen

Steeds vaker laten klanten hun gevulde winkelmandje vlak voor de virtuele kassa staan. Wat kan je als marketeer doen om hier als nog conversie op te behalen?

Oorzaken van Abandoned Shopping Carts

Allereerst is het goed om te kijken naar de twee belangrijkste redenen waarom mensen het winkelmandje in de steek laten. Met stip op de eerste plek zijn de onverwachte en of hoge verzendkosten (28%), op twee het verplichten om een account aan te maken (23%).

Nog te weinig gebruikt

Er is een groei te zien voor e-mailcampagnes om de verlaten winkelmandjes alsnog te converteren; van 11% in 2012 naar 24% in 2014. Als je daarbij binnen een uur na het verlaten de weg gelopen klant e-mailt, is de kans het grootst dat deze alsnog tot de aankoop over gaat. Uiteraard is dit wel afhankelijk van het type product en klant. Belangrijk dit zelf goed te testen.

Opvallend is dat nog maar een beperkt aantal bedrijven hier gebruik van maken. Uit het onderzoek komt naar voren dat van de top 1000 bedrijven in USA slechts 62% binnen 24 uur de eerste mailing stuurt. De tweede mailing volgt in het algemeen binnen 48 uur na het sturen van de eerste mail, gedaan door in totaal 17% van deze top 1000. 20% stuurt drie abandoned shopping cart mails uit.

Enkele gemiddelden aan statistieken per abandoned shopping cart e-mail, in tijd na het verlaten van de winkelwagen:

Email #1 (20 minuten na ‘ cart abandonment’ verzonden)

  • Open rate: 46,04%
  • Doorklik% (CTR): 6,3%

Email #2 (23 uur na verlaten winkelmandje)

  • Open rate: 40,35%
  • Doorklik% (CTR): 9,8%

Email #3 (1 week na ‘cart abandonment’ )

  • Open rate: 27,54%
  • Doorklik% (CTR): 10,3%

Strategie voor je abandoned shopping cart e-mail

Als je een slimme ‘win back’ e-mail strategie ontwikkelt, kan je tot 50% de conversie verhogen. Zorg dat je onderstaande gegevens hebt voordat de klant het mandje eventueel laat staan. Maak het relevant door specifiek te zijn.

Beperk je tot deze noodzakelijke gegevens. Het overvragen van niet-direct-relevante data, zoals ‘geslacht’, kan een afhaakmoment zijn en zorgt voor verwarring.

  • e-mailadres; logisch…
  • Naam; voornaam, tussenvoegsel, achternaam.
  • Productinteresse; de achtergelaten producten.
  • Budget; het bestedingsbedrag aan producten.

Onderdelen campagne

De gepersonaliseerde e-mail campagne heeft een aantal onderdelen:

  • Relevante onderwerp-regel: kort en bondig. Test hier ook mee wat het beste werkt.
  • Een gepersonaliseerde aanhef en niet de dooddoener ‘Beste klant’ of ‘Geachte heer/mevrouw’.
  • Het overzicht van de producten die nog niet zijn aangeschaft. Test ook hier of je eventueel nog andere alternatieve dan wel aanvullende producten laat zien. Zorg wel dat je focust op het winkelmandje en niet de klant verveelt met wat die nog meer voor een moois bij je kan kopen.
  • Duidelijke call to action. Wanneer je bijvoorbeeld een korting via een code weggeeft, zorg dan ook dat de klant landt op een persoonlijke pagina met én het winkelmandje én de reeds verrekende korting. ‘One click go shop and buy.’
  • Geef een korte heldere puntsgewijze opsomming van de USP’s om eventuele twijfel over jou als leverancier weg te nemen. Overtuig de klant nogmaals waarom hij juist bij jou de producten moet bestellen.
  • Qua techniek: Responsive e-mail voor het mobiele gebruik is absolute randvoorwaarde. Een ‘schone’ technische opbouw, strakke visuele vormgeving, foutloze teksten en vergeet ook niet te controleren op de spamrating, komt jouw mail ook daadwerkelijk aan in de inbox?

 Advies

  1. Houd het simpel. Focus voor nu echt en alleen op het winkelmandje. Bombardeer de klant niet allerlei andere niet-relevante informatie en val hem niet lastig met alle jouw andere campagnes, geweldige producten, acties en kortingen.
  2. ‘Timing is everything’. Voorkom een spam gevoel en beperk de campagne tot maximaal 3 e-mails. Geef het op als de klant niet reageert en zorg dat deze met toch een positief gevoel aan je terug denkt.
  3. Testen testen testen. Kijk naar wat je doet, meet resultaten, evalueer en optimaliseer. Wees kritisch. Schaaf continue bij en verbeter op basis van voorgaande resultaten.
  4. Technische flexibiliteit; zorg dat je (technisch) snel kan schakelen in opbouw, content, inhoud en het moment van versturen.

Tot slot, blijf kritisch op wat je uitstuurt en verplaats je eens in de klant, wat zou jij zelf willen ontvangen, waar ben je van gecharmeerd en waar ben je gevoelig voor.

 Nog meer advies?

Als je op basis van bovenstaande geïnteresseerd bent hoe jij zelf alsnog conversie kan behalen op de eenzaam verlaten winkelmandjes die vlak voor de kassa staan, neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.