Boost de click-through-rate van je e-mails in zes stappen

Boost de click-through-rate van je e-mails in zes stappen

Een aantal transactionele e-mails uitgezonderd, is het aantal kliks voor de meeste e-mailings een belangrijke indicator van succes. Kan het doorklikpercentage van jouw e-mails wel een oppepper gebruiken? Neem ze dan eens kritisch onder de loep, en boost je click-trough-rate (CTR) aan de hand van de volgende zes stappen.

1. Spreek je ontvangers direct aan

Om te kunnen doorklikken, moeten ontvangers natuurlijk wel eerst je e-mails openen. Logisch. Toch gebeurt het vaak genoeg dat e-mailmarketeers zo veel tijd aan de inhoud van hun e-mails besteden, dat ze vergeten ze ook aan buitenkant aantrekkelijk te maken. Maak niet diezelfde fout, en besteed aandacht aan het opstellen van een aantrekkelijke onderwerpregel en preheader, de eerste regels tekst die ontvangers onder het onderwerp zien.

Als je je aan de opt-in-regels houdt, stuur je bovendien alleen e-mails aan mensen die zich daarvoor aanmeldden of die al eens zaken met je deden. Maak dan ook gebruik van die bekendheid onder je ontvangers, en zorg ervoor dat je herkenbaar bent als afzender. Bijvoorbeeld door je bedrijfsnaam in het van-veld op te voeren, of de naam de accountmanager. Gebruik hier nooit een nietszeggende naam als ‘Afdeling sales’ of ‘Info’!

2. Leer je ontvangers kennen

Wat weet je eigenlijk van de mensen aan wie je e-mailings stuurt? Zie je ontvangers als meer dan alleen e-mailadressen in een database, en kom erachter wat ze interesseert. Niet door als een paparazzo door hun afval te snuffelen, maar door gebruik te maken van de informatie die je al hebt.

E-mailmarketeers hebben vaak namelijk mee bruikbare data in handen dan ze beseffen. De databases van je ecommerce- en e-mailmarketingsoftware kunnen je waardevolle inzichten bieden in de content, producten en diensten waarin iemand geïnteresseerd is. Bijvoorbeeld aan de hand van historische gegevens over:

  • de producten die iemand aanschafte;
  • producten die iemand achterliet in zijn winkelwagentje;
  • het soort content waar hij in het verleden op klikte.

Gebruik die informatie in combinatie met personalisatiemogelijkheden van je e-mailmarketingsoftware om je ontvangers aanbiedingen te sturen die aansluiten bij hun persoonlijke interesses.

3. Neem duidelijke call-to-actions op

Geen efficiëntere manier om de click-through-rate van je e-mail te verhogen, dan met een opvallende button die niets aan duidelijkheid te wensen laat. Dat betekent alleen niet dat je je e-mails dan maar moet vol stoppen met call-to-actions (CTA’s) voor verschillende doeleinden. Dat zorgt namelijk voor verwarring bij de ontvanger, voor wie het meer duidelijk is wat er van hem verwacht wordt.

Stel voor je e-mails liever één duidelijk doel vast, en zet je CTA’s in dienst van de dat ene doel. Wees daarbij ook duidelijk wat er gebeurt als iemand op een button of link klinkt. Ga dus niet voor het generieke ‘Klik hier’ maar kies voor een meer aansporend alternatief als:

  • vraag offerte aan;
  • neem contact op;
  • maak account aan;

4. Wees mobile proof

De meest gebruikte e-mailclient is die van de iPhone, en meer dan de helft van alle e-mails wordt gelezen op een mobiel device. Het is dan ook van essentieel belang dat je je ontvangers een mobielvriendelijke ervaring biedt door het opstellen van responsive e-mails.

Vergeet verder niet dat het voor sommige iPhone-gebruikers mogelijk is om vanuit de e-mail al een preview te genereren. Zorg er dus niet alleen voor dat de afmetingen van je e-mails meeschalen met die van het beeldscherm van je ontvangers, maar dat ook je landingspagina er in het Peek and Pop-previewschermpje picobello uitziet.

5. Monitor je resultaten

De enige manier om erachter te komen of je click-through-rates inderdaad omhoog gaan, is door de analytics van je e-mails in de gaten te houden. Die e-mailstatistieken geven je bovendien ook inzichten die je kan gebruiken om te kijken waar nog verbetering te behalen valt. Probeer bijvoorbeeld verschillende kleuren call-to-actions uit, en bekijk welke het beste werkt. Of experimenteer met verschillende verzendtijdstippen en onderwerpregels.

Kijk daarbij overigens verder dan alleen de CTR van je e-mails, zeker als het aantal kliks dat je e-mails genereren slechts een middel zijn om een hoger doel te behalen. Want wat heb je in zo’n geval aan kliks, als de landingspagina vervolgens geen conversie oplevert?

6. Houd je verzendlijst up-to-date

Hoe actueel is je verzendlijst eigenlijk nog? Dat iemand een aantal jaar geleden bijvoorbeeld een product bij je kocht, hoeft niet betekenen dat hij nog steeds op je e-mails zit te wachten. Hoe gepersonaliseerd ze ook zijn, of hoe sterk je onderwerpregel en preheader ook zijn. Daar komt bij dat sommige van de e-mailadressen in je database misschien niet eens meer in gebruik zijn.

Dat lijkt misschien niet erg, maar dat soort inactieve gebruikers maken het voor jou moeilijker om te bepalen welke tactiek wel of niet goed werkt. Inactieve kunnen bovendien je e-mailreputatie schaden, en dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke gevolgen van een te hoge bounce rate als gevolg van een slecht onderhouden verzendlijst.

Duik daarom ook hier eens in je statistieken, en kijk naar hoe je e-mails op het gebied van aflevering en activiteit presteren. Verwijder adressen die hard bounces opleveren, en doe hetzelfde bij adressen die niet reageren op een mail met de vraag of ze je e-mail nog wel willen ontvangen.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.