De vijf grootste blunders in e-mailmarketing

De vijf grootste blunders in e-mailmarketing

E-mailmarketing is een van de meest effectieve vormen van marketing. E-mail is tot wel zes keer effectiever dan social media, en marketeers die resultaat willen boeken doen er dan ook goed aan dit kanaal op te nemen in hun marketingmix. Maar dan moeten ze het natuurlijk wel goed doen. Want hoeveel kansen e-mailmarketing ook biedt, er zijn bijna net zo veel manieren om met het medium de plank mis te slaan.

Hoed je dus voor e-mailmarketingblunders, te beginnen met de vijf hieronder.

1. Mensen benaderen zonder hun toestemming

E-mailings versturen naar mensen die zich niet daarvoor hebben aangemeld, is waarschijnlijk de grootste blunder die je kunt begaan in e-mailmarketing. Niet alleen is het illegaal en kan je er hoge boetes voor krijgen, het is ook nog eens een beproefde manier om je e-mailreputatie in recordtempo om zeep te helpen.

Het ontvangen van ongewenste e-mails leidt namelijk tot grote irritatie bij ontvangers, een irritatie die zich al snel uit in een druk op de spamknop. Geheel terecht trouwens, het e-mailen van mensen zonder hun toestemming is immers precies de reden dat die knop is uitgevonden.

Verstuur dus alleen e-mailings aan mensen die daar specifiek een opt-in voor hebben gegeven, of die klant bij je zijn.

2. E-mails versturen vanaf een no-reply-adres

E-mailmarketeers die gebruikmaken van een no-reply-adres lopen een grote kans mis: die op interactie met hun ontvangers. Want ook al staat de mail zelf misschien vol met CTA’s, met een no-reply-adres geef je een duidelijk signaal af naar ontvangers dat je niet zit te wachten op hun antwoord.

En dat is zonde. Al helemaal als je bedenkt dat opname in de adresboeken van je ontvangers een van de beste manieren is om inboxplaatsing te garanderen. Maar waarom zou iemand dat doen als hij je toch niet mag mailen? Daar komt nog eens bij dat je volgens de Code E-mail verplicht een werkend responsadres moet opnemen waarop berichten kunnen worden ontvangen.

3. De afmeldlink verstoppen

Als e-mailmarketeer wil je zo veel mogelijk mensen bereiken, en het is daarom niet leuk als mensen zich afmelden voor je e-mails. Maar dat betekent niet dat het een goed idee is om de link te verstoppen waarmee ontvangers zich kunnen afmelden voor je e-mails. Want wat doen mensen als ze niet zitten te wachten op je e-mails, maar geen opt-outmogelijkheid kunnen vinden?

Juist. Dan drukken ze gewoon op de spamknop.

En als dat maar vaak genoeg gebeurt, is het een kwestie van tijd tot je bij al je ontvangers in de spambox belandt. Ook bij diegenen die je e-mails wel graag lezen. Neem daarom een duidelijke afmeldlink op in je e-mails. Je kunt immers beter een kleine verzendlijst hebben van mensen die je mails wél graag ontvangen, dan een groot aantal ontvangers dat ze markeert als spam.

4. Niet naar analytics kijken

Wat doe jij als een e-mail eenmaal is verstuurd? Het niet in de gaten houden van de statistieken van je e-mails is ’een van de grootste blunder die je kunt begaan. Hoewel zaken als afmeldingen waarschijnlijk automatisch worden verwerkt, is het wel belangrijk om de bounce rates van je e-mails goed in de gaten te houden en te letten op inactiviteit bij ontvangers. Allebei zaken die je deliverability geen goed doen als de percentages te hoog oplopen.

Daarnaast bieden de analytics van je e-mailings waardevolle inzichten die je kunt gebruiken om je e-mails te optimaliseren. Welke CTA werkt beter dan de ander? Wat voor soort content speekt je ontvangers aan? Wat is het beste verzendtijdstip? Allemaal inzichten die je pas verkrijgt als je je e-mailstatistieken in de gaten houdt.

5. Mobiele devices negeren

Meer dan de helft van alle e-mails wordt geopend op een mobiel device, zo blijkt uit cijfers van Litmus. Je e-mails niet optimaliseren voor mobiel gebruik is, met andere woorden, een luxe die je je niet kunt permitteren.

Pas daarom responsive design toe in je e-mailtemplates, en vergeet ook niet je landingspagina’s geschikt te maken voor mobiele bezoekers. Bedenk verder dat ontvangers die je e-mails op hun mobiel lezen daar vaak niet veel tijd voor hebben. Maak de inhoud daarom scanbaar, en kom snel ter zake.

Iedereen maakt fouten

Er zijn genoeg voorbeelden van e-mailmarketingblunders te bedenken, en bovenstaande zijn daar maar een fractie van. Vraag jezelf daarom bij elke e-mailing die je verstuurt af: is dit relevant voor de ontvanger? Iedereen maakt weleens fouten, maar zolang je die vraag met ‘ja’ kunt beantwoorden zul je een blunder niet snel begaan.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.