E-mailmarketing voor de reisbranche

E-mailmarketing voor de reisbranche

Reisbranche laat kansen e-mailmarketing liggen

De reisbranche loopt voorop in het gebruik van online marketing. Boekingssites, vergelijkingssites waar mensen een recensie kunnen achterlaten, automatische aanbevelingen op basis van klikgedrag. Het zijn tools die verkopers van reizen vaak inzetten. Toch laat de sector kansen liggen als het gaat om de basics: e-mailmarketing. Een verkenning van de mogelijkheden en een praktische leidraad om de conversie van e-mail substantieel te verhogen.

Door de unieke kenmerken van e-mailmarketing past dit kanaal uitstekend bij de reisbranche. Het wordt alleen zelden optimaal ingezet. Vrijwel iedere reisorganisatie – van vliegmaatschappijen tot uitbaters van een bed & breakfast en van autoverhuurbedrijven tot aanbieders van all-inclusive reizen – heeft een e-mailnieuwsbrief. Negen van de tien keer sturen ze dezelfde nieuwsbrief naar alle klanten en prospects, ongeacht hun gedrag, gezinssamenstelling, eerdere boekingen en eventuele voorkeuren die ze al eens hebben aangegeven.

Dit leidt ertoe dat ontvangers van de nieuwsbrieven niet erg betrokken zijn bij nieuwsbrieven van reisaanbieders. De open- en klikpercentages staan flink onder druk in vergelijking met andere branches. Toch is e-mailmarketing het kanaal waarmee je heel direct traffic naar landingspagina’s kunt sturen. Hoe maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden die e-mailmarketing biedt?

Stap 1. Verzamelen mailadressen

E-mailmarketing begint met het verzamelen van e-mailadressen. Veel reisorganisaties doen dat op een vrij passieve manier: ergens op de website vind je wel een aanmeldknop voor de nieuwsbrief, maar vaak is totaal onduidelijk wat iemand van die nieuwsbrief kan verwachten. Hoe vaak wordt deze verstuurd? Wat voor type informatie bevat de nieuwsbrief: alleen maar aanbiedingen voor reizen of ook andere informatie, bijvoorbeeld reisverhalen van anderen of wetenswaardigheden over een bepaalde streek? Hoe duidelijker je bent over de frequentie en inhoud van je nieuwsbrief, hoe groter de kans dat je interesse wekt.

Over Webpower

Webpower is een wereldwijd bekende speler op het gebied van marketing automation. Wij bieden je beter inzicht in je klanten en helpen je om je publiek enthousiast te maken. Daarvoor gebruiken we persoonlijke en relevante e-mails, pushberichten, sms, sociale media én je eigen website. Onze aanpak levert je kostenbesparingen op en verhoogt je conversiepercentages. Bovendien bieden onze uitgebreide rapporten je de inzichten die je nodig hebt om je marketingaanpak verder te verbeteren.

Download de whitepaper door hiernaast je gegevens in te vullen.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.