‘E-mailmarketing in 2012 transparanter’

2 January 2012 | webpower

Per 1 januari 2012 is de herziene Code E-mail in werking getreden. DDMA en Thuiswinkel.org hebben in samenwerking met werkgeverskoepel VNO-NCW de nieuwe Code E-mail opgesteld. Deze vervangt de bestaande codes voor commerciële e-mail aan bedrijven en consumenten. De herziening was volgens de opstellers noodzakelijk om de pas te lopen met technologische ontwikkelingen en strengere wettelijke eisen. De Stichting Reclame Code houdt toezicht op de naleving.

In de nieuwe Code E-mail (PDF) staat omschreven hoe en wanneer adverteerders, bestandseigenaren en bewerkers commerciële e-mail mogen versturen. In de Code staan onder andere bepalingen, waarin eisen worden gesteld aan transparantie in het vragen van toestemming, de afmeldprocedure en derdenverstrekking. Volgens de DDMA, brancheorganisatie voor dialoogmarketeers, is de code goed opgepakt.

‘Sinds vandaag moet de ontvanger te allen tijden weten waar hij aan toe is. De Code stelt hoge kwaliteitseisen aan transparantie in reclame via e-mail. Dit is niet alleen goed voor de consument, maar ook voor de organisaties die zich op deze manier positief onderscheiden.’, aldus Jitty van Doodewaerd, Compliance Officer DDMA.

Een checklist om te kijken of je aan de nieuwe Code E-mail voldoet, is terug te vinden op Frankwatching.

Bronnen: Marketing Tribune, DDMA, Frankwatching

Leave a Reply