FrieslandCampina creëert eigen digitaal media kanaal

FrieslandCampina creëert eigen digitaal media kanaal

Veel fmcg-merken worstelen met het probleem: ze hebben geen idee wie hun klanten zijn, hoe vaak zij iets kopen, op welke momenten en met welke bedoelingen, want al hun verkoop is indirect. Tja, en hoe bedrijf je dan marketing in deze nieuwe tijd?

Dat liet FrieslandCampina zien op een door Webpower, Magneds en ConversionMob georganiseerd seminar over het verhogen van de conversie. Het op vijf na grootste zuivelbedrijf ter wereld heeft in 2009 de eerste stappen gezet op het een-op-een marketingpad met de actie Eurosparen. Dit was een brand activation-campagne voor Optimel, waarbij consumenten konden sparen voor korting op een saunabezoek. Maar liefst 200.000 voornamelijk vrouwelijke consumenten bezochten met korting van Optimel de sauna. Een groot succes en de start van een langlopend loyaliteitsprogramma.

FrieslandCampina mag binnenkort de miljoenste consument in haar spaarprogramma verwelkomen en bereikt daarmee een zeer brede consumentendoelgroep: van gezinnen met kinderen tot grootouders en tweeverdieners. Inmiddels lopen er 10 FrieslandCampina merken mee in het Eurosparenprogramma.

Mee doen met het spaarprogramma werkt als volgt. De actieverpakkingen van ruim 300 producten zijn voorzien van een unieke code die een spaarwaarde vertegenwoordigt van 2,50 euro of 5,00 Eurosparen-Euro’s. Consumenten maken online of in de speciale Eurosparen app een account aan en voeren de unieke codes in. Met de codes kan gespaard worden voor diverse producten, uitjes en overnachtingen. Mee doen is gratis en levert consumenten al gemakkelijk minimaal 30% korting op actieproducten in de spaarshop op.

De spaardoelen worden zorgvuldig gekozen bij de merken. Campina, bekend van de “Sterk met Campina” commercial, communiceert over korting op bootcamp lessen. Optimel richt zich op ontspannende activiteiten.

“De aanwezigheid van het programma op zoveel producten zorgt ervoor dat de consument op verschillende plekken in de supermarkt in aanraking komt met Eurosparen.”, zegt Digital innovation manager Luc Wong-Lun-Hing. “Ons doel is, naast het bieden van gezonde en lekkere producten, ook om zoveel mogelijk consumenten in aanraking te laten komen met onze merken.. Uit onderzoek blijkt dat consumenten die deelnemen aan Eurosparen geneigd zijn meer te kopen, minder switchgedrag te vertonen en ook meer van onze merken houden.”

FrieslandCampina wil van Eurosparen een rijker digitaal media kanaal maken om haar klanten ook via digitale middelen meer kennis te laten maken met de werelden van haar merken. Denk hierbij aan verschillende soorten content zoals lekkere recepten, maar ook aan tips om te ontspannen of een blog van Epke Zonderland. “We willen de beleving rondom merken versterken”, zegt Wong-Lun-Hing. Ook kunnen consumenten sinds september vorig jaar via dit eigen kanaal nieuwe producten gratis proeven, tijdens geld-terug acties, of mee doen met leuke win-acties.

Tevens probeert FrieslandCampina via innovaties in o.a. haar mobiele applicaties, zoals geofencing of ook wel “location-based marketing” genoemd, consumenten te verrassen. Dat lukt heel goed met de Boerderijdagen, waar ook dit jaar veel consumenten verrast zullen gaan worden met een digitaal kadootje op locatie. “We willen onze consumenten en de deelnemers aan het programma een glimlach bezorgen, in samenwerking met onze merken en partners. “Door dit eigen digitale media kanaal krijgen we steeds beter inzicht in de consumer journey en proberen dan ook steeds beter in te spelen op de behoeften van de consument.” Ik denk dat er weinig fmcg-merken kunnen zeggen dat ze zo’n groot eigen digitaal media kanaal hebben”, besluit Wong-Lun-Hing. En dat denken wij ook.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.