Hoe optimaliseer je e-mails voor virtuele assistenten als Google Now, Siri en Cortana?

Hoe optimaliseer je e-mails voor virtuele assistenten als Google Now, Siri en Cortana?

Google Now en Siri claimen een steeds grotere plek in het dagelijks leven van consumenten. Dit soort virtuele assistenten leren steeds meer over de interesses van hun gebruikers, en gebruiken die inzichten om ze proactief van advies te voorzien. Nu spelen ze vooral nog een rol op smartphones, maar gezien het feit dat Cortana binnenkort ook in Nederland beschikbaar is op Windows 10, zal dat domein zich snel uitbreiden naar de pc.

Voor e-mailmarketeers bieden virtuele assistenten een opening om meer betrokkenheid te creëren bij hun doelgroep, en om meer resultaat te halen uit hun e-mailings. Hoe optimaliseer je marketingmails voor Google Now, Cortana en Siri, en hoe haal je het maximale uit de virtuele assistenten van je ontvangers?

Informatie uit mailbox

Mensen met een Android die onlangs een reis boekten, zijn waarschijnlijk al bekend met het verschijnsel. Naarmate je vertrekdatum dichterbij komt, krijg je van Google Now een notificatie dat je vlucht op tijd vertrekt en bij welke gate je moet zijn. Of je krijgt alvast informatie over de stad waar je heen gaat, met een overzicht van de grootste toeristische attracties en restaurants in de buurt van je hotel. Heel handig natuurlijk, maar hoe weet je virtuele assistent eigenlijk waar je heen gaat?

De kans is groot dat Google Now die informatie uit je mailbox haalt, waar je de vliegtickets en reserveringsbevestiging van het hotel naartoe hebt laten sturen. Als e-mailmarketeer heb je namelijk de mogelijkheid om de virtuele assistent van Android, maar ook Microsofts Cortana, duidelijk te maken wat voor informatie er in een e-mail staat.

Semantische HTML

Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is je e-mail op te maken met semantische HTML volgens de standaarden van Schema.org. Zo kun je duidelijk zien of een e-mail vluchtinformatie bevat, en om welke vlucht het precies gaat. Of dat het gaat om een bevestiging van een aanmelding voor een evenement, en waar en wanneer dat evenement precies plaatsvindt.

Meer informatie over het toepassen van Schema.org in e-mails voor Google Now en Cortana lees je op de developerwebsites van Google en Microsoft.

Eyes free

De opkomst van de smartphone zorgt ervoor dat mensen hun e-mails steeds vaker onderweg lezen. En dankzij de mogelijkheid om via spraak en eyes-free met virtuele assistenten te communiceren, kan dat nu zelfs veilig in de auto. De virtuele assistent van Apple, Siri, kan e-mails bijvoorbeeld voorlezen zodat de bestuurder gewoon zijn ogen op de weg kan houden.

E-mailmarketeers die willen profiteren van deze mogelijkheid, doen er dan ook goed aan om hier rekening mee te houden in het design van e-mails. Onder andere door zich te houden aan de internationale standaard voor Web Content Accessibility. Daarmee maak je je e-mails niet alleen toegankelijker voor blinden, maar maak je het Siri ook gemakkelijker om je e-mails voor te lezen.

Als je met je e-mailings de interactie wil aangaan met eyes-free-gebruikers, kun je verder maar beter geen no-reply-adres gebruiken. Iemand die zijn e-mails voorgelezen krijgt, kan immers niet op een call-to-action-button klikken om zich bijvoorbeeld aan te melden voor een evenement. Maar hij kan zijn virtuele assistent wel opdracht geven om de e-mail te beantwoorden, om zich op die manier aan te melden.

Tot slot

Virtuele assistenten spelen nog geen enorm grote rol in ons dagelijks leven, en het is begrijpelijk dat je om die reden nog niet te veel aandacht wilt besteden aan Google Now, Siri en Cortana. Het optimaliseren van e-mails voor virtuele assistenten levert echter ook andere voordelen op.

Nog los van de eerdergenoemde verbeterde toegankelijkheid voor blinden, maakt het gebruik van Schema.org in e-mails het bijvoorbeeld mogelijk om in Gmail call-to-actions naast de preheader te tonen. Daar komt nog eens het voordeel bij dat je, door je nu al voor te bereiden, straks een voorsprong neemt op de concurrentie als het gebruik van virtuele assistenten écht een vlucht neemt.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.