Hoe verleid je bedrijven tot het doneren ruim € 700.000?

Hoe verleid je bedrijven tot het doneren ruim € 700.000?

Verleiden betekent volgens de ‘Van Dale’ overhalen of overhalen tot seks. Bij dance4life is dit onderwerp de orde van de dag, aangezien dance4life samen met jongeren werkt aan een gezonde toekomst. Ze geven wereldwijd seksuele voorlichting en maken gebruik van muziek en dans om jongeren te betrekken en inspireren.

Tijdens de powersessie met als thema ‘Verleiding’ presenteerde Francine Comstock (friends4life Relationship Manager) van dance4life hoe zij bedrijven enthousiast krijgen om een donatie te doen.

Een bewezen aanpak

Sinds 2004 werkt dance4life samen met jongeren aan een gezonde toekomst voor jongeren wereldwijd. Dat doet dance4life in 20 landen, in samenwerking met lokale partnerorganisaties. De onderwerpen per land zijn verschillend, maar de aanpak is hetzelfde.

 

Hoe verleid je bedrijven tot het doneren ruim € 700.000?

De jonge, positieve uitstraling van dance4life, het gebruik van muziek en dans en hun samenwerking met ambassadeurs als Doutzen Kroes en DJ Hardwell zorgt ervoor dat dance4life aantrekkelijk is voor jongeren.

Hun programma kent in elk land dezelfde stappen, maar dance4life kijk samen met hun partnerorganisaties naar wat de grootste problemen zijn waar jongeren mee te maken hebben. Zo ligt de focus in Nepal bijvoorbeeld op kindhuwelijken.

De dance4life quiz

De enthousiaste presentatie wordt door Francine gestart met een actieve quiz. Alle aanwezigen gaan staan, bij een fout antwoord moet je gaan zitten tot een winnaar bekend is. De multiple choice vragen worden soms ondersteund met confronterende video’s, maar vooral de antwoorden op de vragen zorgen voor reactie onder het publiek.

Hoeveel mensen leven er wereldwijd met HIV?
Antwoord: 36 miljoen

In Kenia is gemiddelde leeftijd dat jongeren seksueel actief worden .. jaar.
Antwoord: 9 jaar

Het aantal jongeren (10-19) dat sterft aan de gevolgen van aids is de afgelopen jaren
Antwoord: Gestegen met 50%

De quiz maakt indruk en bevestigt dat de aanpak Inspire – Educate – Activate – Celebrate ook in deze setting werkt.

Maar hoe verleid je donateurs?

Net als veel andere goede doelen wilt dance4life zo min mogelijk uitgeven aan middelen: elke euro die zij uitgeven kunnen ze niet besteden aan het uiteindelijke doel. Een van de manieren om dat te bereiken is via een community van donateurs: de friends4life. Deze 100 friends worden betrokken door allerlei leuke events en uitgedaagd via hun kennis en contacten een bijdrage te leveren aan dance4life.

De Situation Room

In december 2016 heeft dance4life meer dan € 700.000 binnengehaald met een enorm fundraising project: de Situation Room. De Situation Room draait niet om een donatie in euro’s maar om producten, diensten of kennis – allemaal besparingen voor dance4life. Zes ondernemers, waaronder de oprichter van Webpower, Jacco Bouw, hebben zich ingezet om de wensenlijst te realiseren.

Waarom verleidt de Situation Room om te doneren volgens dance4life?

  • Het is een duidelijk project met een kop en een staart: 24 uur.
  • De ondernemers (friends) worden in hun kracht gezet: het inzetten van hun complementaire netwerk.
  • Voor de aanbieders is een duidelijke propositie wat hen motiveert om mee te doen.
  • Het is een rat-race. De zes ondernemers realiseren elke keer een ander item van de wensenlijst: je jut elkaar op en moedigt elkaar aan. Het is een rush!
  • Het lijkt wel kerst. Je creëert een wensenlijst, een sfeer van positiviteit en het verbindt de groep enorm.

Voor Jacco Bouw genoeg redenen om mee te doen. “Het is een andere manier van denken: je vraagt niet om geld maar om diensten. Ik vind het een sympathieke manier om je netwerk te benaderen. Het frist je netwerk op, want contacten die je al een tijd niet hebt gesproken bel je toch op om de wensenlijst te realiseren”.

De Situation Room is niet ongemerkt gebleven: dance4life heeft de sponsorring gewonnen. De jury oordeelde dat dance4life ‘prima out-of-the-box heeft gedacht en een briljant event heeft georganiseerd. Heel klein en charmant, maar uiterst doelmatig. Met de Situation Room heeft dance4life veel impact gecreëerd met extreem weinig budget.’

Wil jij ook je steentje bijdragen? Je kunt je nog aanmelden voor de New York Marathon of, iets dichterbij, de Dam-tot-Damloop.


Share this article

Greke Janssen