Marketing automation: waar moet je aan denken?

Marketing automation: waar moet je aan denken?

Marketing automation kan je helpen om een hogere conversie te behalen. Dat betekent echter zeker niet dat het alleen voor verkooptrajecten geschikt is. Waar kun je het allemaal voor inzetten? En hoe pak je dat aan? Enkele belangrijke aandachtspunten voor een succesvolle toepassing.

Interessant voor elke markt

Vaak wordt gedacht dat conversie gelijk staat aan verkoop, maar dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Conversie kan bijvoorbeeld ook het klikken op een link, het bekijken van een video of het aanmelden voor een nieuwsbrief zijn. Een conversie is dus eigenlijk als volgt te definiëren: een bezoeker doet wat jij wilt dat de bezoeker doet.

Daarom is marketing automation interessant voor alle markten en salescycli, inclusief de korte. Het kan namelijk ook de loyaliteit verhogen door in te spelen op wat de klant wil en hierin te voorzien.

Platformkeuze

Er zijn veel platformen voor marketing automation op de markt. Het is de kunst om het platform te vinden dat het beste bij jouw organisatie past. Om te beginnen moeten sales en marketing om de tafel om te bepalen wat hun wensen en eisen zijn bij het converteren van een lead naar opportunity.

Daarnaast moet je nagaan wat je zelf al kunt. Heb je ook consultancy nodig, om te bepalen wat conversie voor jouw organisatie is?

Verder is de vraag hoeveel tijd je hebt. Je kunt het hele proces namelijk zelf opzetten, maar je kunt ook een bureau inschakelen dat dit full service voor jou regelt.

Klein beginnen

Je kunt marketing automation heel complex maken door meteen alle denkbare kanalen in te zetten. Maar je kunt ook heel eenvoudig en klein beginnen. Op die manier blijft wat je doet behapbaar en kun je gemakkelijk bijsturen. Het is vooral belangrijk om te testen. Je kunt niet van te voren zeggen dat het beter gaat als je bijvoorbeeld alle call-to-actions en buttons rood maakt.

Targeten en testen

hogere conversie te behalen

Stuur je nu nog dezelfde e-mail naar iedereen? Begin dan met targeted marketing. Hiernaast zie je een afbeelding met de verschillende fasen van het toepassen van email marketing automation. Daarnaast is het vaak zinvol om met een pilot te beginnen. Zo doe je ervaringen op en weet je welke resultaten je kunt verwachten wanneer je begint aan een grootschalige implementatie.

Profielen bouwen kost tijd

Het kan zijn dat je na 1 week al resultaat ziet, omdat je bent begonnen met testen. Maar het daadwerkelijk opbouwen van profielen heeft tijd nodig. Stel, je bent een touroperator. Er zijn weinig mensen die 10x per jaar op vakantie gaan. Maar door over het jaar heen profielen op te bouwen en interesses te peilen, kun je toch meten wanneer iemand zin krijgt in een verre zonbestemming of een sportieve wintersportvakantie. Blijf vooral ook testen. Als je na elke actie evalueert, kun je tijdig bijsturen.

Push en pull combineren

Door profielen op te bouwen, kun je relevante berichten sturen. Het is echter niet genoeg om in de gaten te houden wat de interesses van mensen zijn en daarop in te spelen. Want soms weten ze zelf niet wat ze interessant vinden. Denk aan de mobiele telefoon en de tablet. Voordat die bestonden, wisten mensen ook niet dat ze er behoefte aan hadden. Zet dus overwegend relevante informatie in je mailing, maar voeg daar in een aparte kolom ook andere informatie aan toe. Door te zien of ze op deze informatie klikken, kun je peilen of ze ook daarin geïnteresseerd zijn.

Meten is weten

Als je begint met marketing automation, is het belangrijk om heldere key performance indicators (KPI’s) te bepalen. Welke aspecten bepalen het succes van je campagnes en zijn relevant om te meten? KPI’s stellen je in staat om je activiteiten te optimaliseren en snel bij te sturen als het erop lijkt dat je je doelstellingen niet gaat halen.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.