Marketing automation: wat is het en wat kun je er mee?

Marketing automation: wat is het en wat kun je er mee?

E-mail heeft zich in de praktijk bewezen als het meest succesvolle onlinemarketinginstrument. Maar alleen met zenden ben je er niet. De klant anno 2014 dwingt 1-op-1-communicatie af: als marketeer moet je de dialoog aangaan om de conversie te optimaliseren. Dat kun je met marketing automation. Wat is het en wat kun je er mee?
Klanten zijn beter geïnformeerd dan ooit en verwachten dat bedrijven weten wat ze willen en waar ze behoefte aan hebben. Marketing automation helpt daarbij. Simpel gezegd stelt het je in staat om klanten op een geautomatiseerde manier de juiste content op het juiste moment te bieden. Hoe beter die content is afgestemd op wat een individuele klant wil of nodig heeft, hoe hoger je leadconversie.

Klantprofielen opbouwen

wat is het en wat kun je er meeHet opbouwen van klantprofielen is een essentieel onderdeel van marketing automation. Dit is geen statisch, maar een dynamisch proces: je kijkt niet alleen wie je klant is (vrouw, 21 jaar), maar ook naar wat die persoon doet. Welke webpagina’s bekijkt iemand, welke onderwerpen in e-mails vindt hij of zij interessant? Zowel met expliciete data (het invullen van een formulier) als impliciete data (het volgen van gedrag) bouw je een profiel van iedere klant op.

Relevante content bieden

De profielen helpen je om 1-op-1 te communiceren. Door met marketing automation software een geautomatiseerd proces op te zetten, kun je dat snel en gemakkelijk doen ‒ hoeveel klanten je ook hebt. Het is mogelijk om nauwkeurig te segmenteren, lijsten te bouwen en gerichte omni channel-campagnes te ontwikkelen om klanten binnen te halen of te koesteren met relevante content. Je kunt de campagnes ook managen en de resultaten meten om ze verder aan te scherpen. Dit is een continu proces.

Effectiviteit en conversie omhoog

Marketing automation kan veel opleveren, zowel voor de marketing- als de salesafdeling. Marketing draait met dezelfde mankracht meer campagnes met een hogere effectiviteit. Terwijl sales gerichter werkt, omdat bekend is bij welke prospects de verkoopkans het grootst is en wat de beste insteek is voor een salesgesprek. Dit leidt tot een hogere conversie. Bovendien krijgt sales meer gekwalificeerde leads. Tot slot vallen er, door op maat te communiceren, tijdens het marketingtraject minder leads af.

Verviervoudiging omzet

De resultaten van marketing automation verschillen per organisatie en per branche. Grootschalig onderzoek in Amerika laat zien dat gebruikers van marketing automation software hun omzet gemiddeld verviervoudigen. Dat komt natuurlijk niet alleen door de software. Deze dwingt organisaties ook om na te denken over hun marketingprocessen en logische content flows om leads langzaam warm te maken voor een aankoop.

wat is het en wat kun je er meeOrganisaties die marketing automation hebben geïmplementeerd rapporteren (onderzoek van Hubspot):

  • lagere marketingkosten
  • een toename van het aantal gekwalificeerde leads met maar liefst 451%
  • een hogere conversie en 10% omzetverhoging.

Succes van e-mailmarketing

Zowel B2B- als B2C-organisaties behalen met e-mailmarketing de hoogste conversie. Zo blijkt uit een onderzoek in 2012 dat 44% van de ontvangers van een commerciële e-mail naar aanleiding van die mail een aankoop heeft gedaan. De budgetten voor e-mailmarketing blijven dan ook stijgen. Marketing automation software stelt marketeers om maximale resultaten te behalen met e-mailmarketing door de dialoog met klanten aan te gaan en ze zo veel mogelijk 1-op-1 te benaderen.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.