Online marketing trends 2012

Online marketing trends 2012

In het laatste kwartaal van het jaar is het zoals altijd weer tijd om vooruit te kijken naar het komende jaar en de bijbehorende marketing plannen. Wat zijn je doelen? Welke marketing tools ga je gebruiken om je bedrijfsresultaat te verhogen? Hoeveel moet je daarvoor budgetteren?

Online marketing trends 2012

Om je op weg te helpen, hebben wij vast de tijd genomen om te kijken wat de trends voor 2012 zijn in online marketing.

Budgettering

Een onderzoek uitgevoerd door StrongMail weerspiegelt de houding van meer dan 900 managers met betrekking tot de geplande marketing budgetten, prioriteiten en uitdagingen voor 2012. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan 50% van de bedrijven van plan zijn hun marketing budgetten te verhogen voor het komende jaar. 41% van de managers zegt dat zij de huidige marketingbudgetten zullen handhaven.

De hoofddoelstellingen van deze budgetten zijn zowel e-mailmarketing als social marketing. Dit is nauwelijks een verrassing, gezien dit de afgelopen drie jaar al zo is geweest. Runners-up zijn mobiele marketing en zoekmachine marketing.

Relevantie

Relevante content is van essentieel belang in 2012. Veel bedrijven maken gebruik van Multi-channel marketing om hun doelgroepen te bereiken nu online marketing langzaam volwassen is geworden. De uitdaging is veranderd van het verspreiden van informatie naar het werkelijk persoonlijk converseren met klanten. Het versturen van de juiste informatie, op het juiste moment, naar de juiste persoon. Het maakt niet uit welk kanaal wordt gebruikt in dit proces.

Met de marketing automation technologie die de de afgelopen jaren is ontstaan wordt het mogelijk om je bericht op een “intelligente” wijze aan te passen op het gedrag van de ontvanger (of ze berichten openen, klikken, juist niet klikken, een conversie doen of andere gedrag).

In 2012 zal deze technologie steeds gangbaarder worden. Hierdoor kan e-mail veel relevanter worden voor de ontvanger, wat het weer effectiever maakt voor de afzender. Het is een win-win scenario, volgens Business Insider.

Social media integratie

Social media is zonder twijfel een blijvertje. Het is een zeer effectief medium om verbintenissen met prospects en klanten aan te gaan, traffic naar je website te leiden en het opbouwen van duurzame relaties. Facebook begon met de crossover van e-mail en sociaal door de release van hun messaging platform. In 2012, zie je de lijnen tussen deze twee media nog verder vervagen. In de basis zorgt e-mail voor sociaal contact en zullen sociale platforms zoals Facebook messaging diensten integreren. Die platforms zijn in feite een vorm van e-mail maar dan in een ander jasje.

Mobile

Mobile commerce is hot. De meest recente cijfers van comScore gaven aan dat 38% van de mensen al eens aankopen hadden gedaan via hun telefoon. Grote websites zoals nieuwssite Nu.nl worden al meer gelezen op mobiele devices dan op computers. Op dit moment worden de meeste websites gemaakt om op de computer te worden bekeken.

Nu steeds meer bezoekers primair hun tablets of smartphones gebruiken om te browsen, moet nagedacht worden over welk effect dit heeft op het design, de conversie en betalingen op websites.

Volgens een rapport van Experian Marketing Services werd e-mail het afgelopen jaar door 52 procent van de consumenten geopend op een smartphone. Dit betekent dat e-mail steeds meer een focus op mobile moet hebben. Lezers zullen eisen dat hun e-mail leesbaar moet zijn op hun mobiele device.

Inbound marketing

Nu consumenten steeds makkelijker hun weg vinden naar het internet, zorgt dat er ook voor dat de (online) marketing industrie zich blijft evolueren.

Waar we vroeger zagen dat marketers producten en diensten pushten naar hun gebruikers, zien we nu dat marketers proberen om de interesse van hun gebruikers te verdienen.

De afname van outbound marketing is een reactie op een recente en fundamentele verschuiving in het consumentengedrag. Mensen hebben steeds meer de controle over welke informatie ze ontvangen en op welke manier zij deze ontvangen. Daarom is inbound marketing gericht op het gevonden kunnen worden door klanten en om hun interesse vast te kunnen houden.

De populaire inbound marketing tactieken zijn content marketing en social media. Denk aan blogs en vlogs, white papers en e-boeken, podcasts, infographics. Wanneer deze inhoud nuttig is, zal het verspreid worden via de sociale kanalen zodat het bereik van je content viraal kan groeien. Als inhoud wordt verspreid, dan zorgt dit voor link building naar de website of blog van het bedrijf. Dat kan weer zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de algehele zichtbaarheid in zoekmachines.

2012

Bovenstaande zaken kun je in overweging nemen bij het afronden van je marketingplannen voor 2012. Wat je ook doet, Webpower wenst je veel (zakelijk) succes in het nieuwe jaar.

Namens ons: Fijne feestdagen en een uitdagend nieuw jaar!


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.