Online marketing trends 2013

Online marketing trends 2013

Het is weer december. De tijd om het jaar af te ronden en vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Net als vorig jaar zullen we een overzicht geven van trends die wij zien op het gebied van online marketing. Welke nieuwe ontwikkelingen moet je in de gaten houden bij het maken van je marketingplan?

Online marketing trends 2013

Je kunt er echt niet meer omheen. Mobiel internet is letterlijk en figuurlijk overal. E-mail wordt bijvoorbeeld al meer gelezen op mobiele devices dan op de desktop volgens statistieken van Litmus: 38% van alle e-mail wordt tegenwoordig geopend op een mobiel of tablet. De desktop is met 33% het tweede platform gevolgd door webmail met 29%. Daarnaast worden er meer tablets en smartphones verkocht dan desktop computers.

Ben je nog niet voorbereid op alle verschillende beeldschermformaten? Zorg dan in 2013 dat zowel je e-mail als je website goed bereikbaar zijn op smartphones, tablets en desktop computers. Ga er zeker niet vanuit dat je website of e-mail toch wel meeschaalt op een kleiner scherm. Browsen op een mobiel device is wel degelijk anders dan op een desktop. Denk bijvoorbeeld aan het aanklikken van kleine links met je vinger.

Conversion Rate Optimization (CRO)

Conversion Rate Optimization is het proces om een toename in website leads te krijgen. De focus ligt echter niet op het behalen van meer bezoekers, maar op het verlagen van de “bounce rate” (het aantal bezoekers dat 1 pagina bekijkt en gelijk weer weg is, zonder te converteren).

De inhoud op de pagina wordt meer gericht op de wensen van de bezoeker. Dit kan op twee manieren:

  1. A/B testen van bestaande content
  2. Vooraf uitgebreid tijd steken in onderzoek naar de doelgroep en het afstemmen van de content op hun wensen

Vaak is het in de praktijk een combinatie van beide methoden. Een trend lijkt het real time optimaliseren te zijn van de content op basis van profielen en segmentatie van het bezoek. De content wordt dan automatisch aangepast aan het gedrag van de bezoeker.

Customer Intelligence

Er wordt steeds meer data verzamelt op het internet. Er zijn veel verschillende kanalen (social, e-mail, landingpages etc.) op het internet waar data wordt ingewonnen over je doelgroep. De kunst is het combineren van deze grote bak aan data (de term Big Data is een term die je ongetwijfeld bekend voor komt) op een centrale plek. Een trend is nu dat deze grote hoeveelheden aan verzamelde data worden gebruikt om je doelgroep beter te leren kennen.

Customer intelligence is het proces van het verzamelen en analyseren van informatie over klanten. Hierdoor krijg je meer inzicht in hun gegevens, hun activiteiten en gedrag. De opbouw van dit profiel van je klanten kan gebruikt worden voor het opbouwen van duurzame en effectieve klantrelaties.

Door het inwinnen van deze gegevens en ze in de context te plaatsen van algemene trends en ontwikkelingen in je branche, krijg je relevante informatie over je doelgroep. Zo kun je voorspellingen doen over hun huidige behoeften, hoe ze beslissingen nemen om die behoeften te realiseren en wat hun toekomstige wensen zijn. Met al deze ingewonnen gegevens kun je gerichtere en meer persoonlijke conversaties aangaan met je klanten.

Conclusie

De individuele klant staat centraal in al deze trends! Het doel is om de individuele mensen in je doelgroep te bereiken met gepersonaliseerde en relevante content. Hierbij is de grote hoeveelheid data die beschikbaar is voor de marketeer van groot belang. Het is de uitdaging om data uit verschillende online kanalen te centraliseren en te combineren, en zo profielen op te bouwen. Op die manier kun je de personen in je doelgroep echt leren kennen en ze aanspreken op hun specifieke wensen.

2013

We hopen dat je bovenstaande trends in je eigen marketingplannen voor volgend jaar kunt opnemen. We helpen je daar graag mee. Rest ons nog om namens alle werknemers van Webpower je heel erg veel succes te wensen in het nieuwe jaar.

Fijne feestdagen en een uitdagend 2013!


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.