Optimaliseer je lead nurturing strategie

Optimaliseer je lead nurturing strategie

Testen en optimaliseren is een continu proces

Je vindt op deze website een hele serie whitepapers over verschillende stappen in een lead nurturing- en lead generation strategie, van content ontwikkelen tot en met e-mail marketing en inzet van social media. Voor al die stappen geldt: je kunt altijd verbeteren. Het mooie van online marketing is: alles is te meten. En meten is de basis voor verbeteren.

Hoe meer je meet, hoe meer je weet. Online is vrijwel alles te meten. Maar waar moet je beginnen? Welke optimalisatieslagen sorteren het grootste effect? Dat hangt natuurlijk volledig af van jouw situatie. In deze whitepaper geven we tips hoe je kunt komen tot een duidelijk plan om je campagnes te testen en te optimaliseren.

A/B-testing

Voordat we ingaan op dat plan eerst even de theorie. De meest gebruikte methode om online campagnes te testen is een A/B split run test. De gedachte hierachter is redelijk eenvoudig. Maak twee of meer (A/B/n) verschillende versies van een e-mailing, webpagina of andere uiting en laat ze het tegen elkaar opnemen. Om te weten welke verandering verantwoordelijk is voor welk resultaat, moet je in beide versies maar één ding veranderen. Bijvoorbeeld de heading, de body copy, de hoofdfoto of het kleurgebruik.

Laten we een e-mailing als voorbeeld nemen. Je stuurt naar een deel van de mensen in je database, bijvoorbeeld 10 procent, een testmailing. De ene helft krijgt versie A van de mailing, de andere helft versie B. De winnende versie wordt naar de overige 90 procent verstuurd. Stap voor stap pas je het kleurgebruik, gebruik van foto’s, tone of voice, call to action et cetera beter aan op je doelgroep. Nogmaals, verander maar één ding tegelijkertijd, anders weet je nog niet of de heading of de foto verantwoordelijk is voor de betere respons of conversie.

De resultaten uit e-mail split run tests kunnen verbazingwekkend zijn. Bovendien is het een handige manier om eindeloze discussies over de juiste invulling van een e-mail uit de weg te ruimen. Je hebt het immers getest. Testen levert zowel bij een grote als een kleine groep ontvangers nuttige inzichten op. Je hebt echt geen duizenden ontvangers in een testgroep nodig om zinvolle uitspraken te doen. Bovendien kost deze manier van testen – als je gebruik maakt van de juiste e-mailmarketing automation – relatief weinig energie. Laat die kans dus niet liggen!

Over Webpower

Webpower is een wereldwijd bekende speler op het gebied van marketing automation. Wij bieden je beter inzicht in je klanten en helpen je om je publiek enthousiast te maken. Daarvoor gebruiken we persoonlijke en relevante e-mails, pushberichten, sms, sociale media én je eigen website. Onze aanpak levert je kostenbesparingen op en verhoogt je conversiepercentages. Bovendien bieden onze uitgebreide rapporten je de inzichten die je nodig hebt om je marketingaanpak verder te verbeteren.

Download de whitepaper door hiernaast je gegevens in te vullen.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.