Outlook.com is het nieuwe Hotmail

Outlook.com is het nieuwe Hotmail

Microsoft heeft Outlook.com als de nieuwe webmail service aan het grote publiek gepresenteerd. Het is een moderne omgeving, ontworpen voor de volgende miljard e-mailboxen. Opnieuw bedacht vanaf het datacentrum tot aan de beleving van de gebruiker, aldus Microsoft.

Maar wat betekent dat allemaal voor jou als e-mailmarketeer?

Wat is er nieuw in Outlook.com?

Voor de gebruiker is het voornamelijk de gebruikers interface die enorm veranderd is. Outlook heeft een strakker ontwerp gebaseerd op het vaker door Microsoft gebruikte “Metro” design. De makers claimen dat e-mail beter te gebruiken is, door de connecties met social networks om de e-mail beleving te verrijken. Het ontwerp zou gebruikers een betere, moderne beleving moeten geven op de nieuwste browsers en apparaten.

Microsoft zegt op hun Outlook blog, dat e-mail niet meer alleen op de browser is gericht. Sterker nog, 20% van de tijd die we op de smartphone doorbrengen wordt besteed aan e-mail. Daarnaast wordt e-mail veel gebruikt op tablets en natuurlijk op de PC.

Wat betekent dat voor de e-mailmarketeer?

Technisch niet zo veel. De HTML toont nog steeds precies hetzelfde als in Windows Live Hotmail. Feitelijk krijgt het ‘oude’ Hotmail een nieuw jasje. Maar met het nieuwe ontwerp zijn er wel een aantal zaken die het waard zijn om te benoemen:

Microsoft claimt date er 30% meer berichten zichtbaar zijn in je inbox.

Dus je nieuwsbrieven blijven langer zichtbaar. Dat betekent echter ook dat je e-mail met nog meer e-mails dan voorheen moet wedijveren. Je moet dus nog creatiever worden met je onderwerpregels.

Outlook.com kan automatisch nieuwsbrieven en aanbiedingen detecteren, labelen en uitschrijven.

Dat is niet helemaal nieuw want Hotmail had al “Smartscreen” om de interessante e-mails van de ongewenste te scheiden. Maar in de nieuwe webmail service, wordt een universele “uitschrijf knop” geïntroduceerd die je automatisch uitschrijft van de mailinglijst. Daar houd het niet mee op want Microsoft zal vervolgens ook de toekomstige promoties en e-mails in de prullenbak gooien.

Op dit moment is het nog onduidelijk wat dit betekent voor het opnieuw aanmelden, nadat iemand zich heeft uitgeschreven via deze functie.

Hotmail gebruikers kunnen hun account nu al omzetten!

Vanaf nu, zul je steeds minder Hotmail gebruikers zien in je lijst steeds en meer Outlook gebruikers. In de eerste paar uren zag Outlook meer dan een miljoen nieuwe registraties. De huidige Hotmail gebruikers kunnen upgraden naar een nieuwe Outlook omgeving.

Dag Hotmail!

Hotmail was sinds 1996 de eerste grote, wereldwijde webmailleverancier. Acht jaar later, in 2004, introduceerde Google Gmail, dat uitgroeide tot de grootste webmailservice met bijna een half miljard gebruikers. Nu, weer 8 jaar later, komt Microsoft met een nieuw ontwerp voor haar Hotmail omgeving, om een modernere invulling te geven aan “hoe e-mail hoort te zijn in 2012”.

Blijkbaar heeft webmail een levensspanne van 8 jaar.

Dag Hotmail! Welkom Outlook.com


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.