Single of double opt-in, wat is de beste manier van e-mailadressen verzamelen?

Single of double opt-in, wat is de beste manier van e-mailadressen verzamelen?

Kan je beter e-mailadressen verzamelen via een single of een double opt-in? Iedere e-mailmarketeer is er als het goed is van op de hoogte dat je toestemming nodig hebt om een ontvanger te benaderen met e-mailings. Waar de meningen echter nog wel eens over verschillen, is de beste manier om die zogenaamde opt-ins te verkrijgen.

Is de meest laagdrempelige manier de beste keuze om je verzendlijst uit te breiden? Of is het verstandiger om je e-mailreputatie voorop te zetten en op safe te spelen? Lees verder om erachter te komen wat de voordelen zijn van zowel single als double opt-ins, en wat die twee termen überhaupt eigenlijk betekenen.

Wat is een single opt-in?

Als iemand jou zijn e-mailadres afgeeft, bijvoorbeeld door het invullen van een webformulier, en daarbij de toestemming hem te benaderen op dat adres, dan heet dat een opt-in. Er zijn grof gezegd twee verschillende manieren om die e-mailadressen en bijbehorende toestemming vervolgens te verwerken.

De eerste manier is met een single opt-in. In dat geval verwerk je het binnengekomen e-mailadres en zet je het zonder extra controle op de verzendlijst. Hoewel dat de meeste laagdrempelige en snelste manier is om je verzendlijst te laten groeien, is deze methode niet helemaal zonder risico’s. Zo kan het bij een single opt-in gebeuren dat:

  • iemand met de beste bedoelingen van de wereld een vriend opgeeft, die daar echter helemaal niet op zit te wachten. In het beste geval leidt dit ertoe dat die persoon je e-mails ongeopend weggooit, en in het slechtste geval tot spamklachten. In beide gevallen doet het je e-mailreputatie geen goed.
  • een geïnteresseerde per ongeluk een typefout maakt in zijn e-mailadres. Als dit maar vaak genoeg gebeurt zorgt dit voor een hoge bounce rate, en ook dit kan negatieve gevolgen hebben voor de kans op plaatsing in de inbox van je overige e-mails.
  • een concurrent moedwillig foutieve adressen, spamtraps of e-mailadressen van onwetende derden invoert in je database om je in een kwaad daglicht te stellen. Toegegeven, de kans hierop is niet bijster groot – maar als het toch gebeurt kan dit desastreuze gevolgen hebben voor je e-maildeliverability.

Wat is een double opt-in?

Een double opt-in werkt in grote lijnen hetzelfde als een single opt-in, alleen laat je de ontvanger zijn inschrijving voor je e-mails bevestigen voor je hem opneemt in je verzendlijst. Dat gaat meestal zo in zijn werk:

  • Iemand meldt zich via een webformulier aan voor je e-mails;
  • Je stuurt die persoon een geautomatiseerde e-mail, waarin je hem vraagt zijn aanmelding te bevestigen door op een link te klikken.

Pas nadat de ontvanger zijn e-mailadres en opt-in via de link heeft bevestigd, neem je hem op in je e-maildatabase. Het nadeel van deze manier van werken is dat je de lat hoger legt voor mensen om zich aan te melden voor je e-mailings. Een double opt-in is echter wel een veiliger, omdat je ermee voorkomt dat er:

  • foutieve e-mailadressen op je verzendlijst belanden, om wat voor reden dan ook;
  • e-mailadressen in je database komen van mensen die daar geen toestemming voor gaven.

Het feit dat een double opt-in minder laagdrempelig is dan een single opt-in, kan bovendien ook juist voordelig zijn. Bij iemand die meer moeite moet doen om je e-mails te ontvangen, is de kans immers groter dat hij meer betrokken is bij je merk. Hoewel je met een double opt-in dus je verzendlijst minder snel laat groeien, is het op de lange termijn wellicht alsnog beter voor het aantal opens, clicks en je conversie.

Single of double opt-in?

Beide systemen hebben kortom zo hun voor- en nadelen, en die komen niet voor elk bedrijf op dezelfde manier tot uiting. Wil je testen welke van de twee het beste bij jouw organisatie werkt? De beste manier om dit te doen is door twee verschillende landingspagina’s met elkaar te vergelijken, en te kijken welke het beste presteert.

Verlies daarbij echter nooit je e-mailreputatie uit het hoog. Zelfs als blijkt dat een single opt-in leidt tot meer inschrijvingen, opens en kliks, kan dit op den duur toch de verkeerde keuze zijn als daar ook een hoog aantal bounces en spamklachten tegenover staan.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.