Stap 4 in email marketing: responsive design

Stap 4 in email marketing: responsive design

E-mailmarketing. We doen het met z’n allen al zo’n vijftien jaar, maar toch zijn er slechts weinig organisaties die een maximaal rendement behalen. Daarom beschrijven we in twaalf praktische how to-artikelen en aan de hand van het webpower REAL-model welke stappen je moet zetten en hoe je per stap een maximaal resultaat behaalt. Deze maand in stap 4: het ontwerpen van een responsive design

Reach

E-mail wordt niet alleen meer gelezen op een desktop of laptop, maar ook op een smartphone of tablet. Niets is irritanter dan veel te kleine letters die op een telefoon niet te lezen zijn. De kans dat een ontvanger dan op de call to action klikt is vrijwel nihil, simpelweg omdat hij de tekst niet eens kan lezen.

Zorg er daarom altijd voor dat niet alleen het formaat, maar ook de inhoud van de mailing schaalt naar het toestel waarmee die wordt geopend.

Hoe ontwerp je een responsive design?

  1. Let erop dat het schalen niet ten koste gaat van het ontwerp. Bij een responsive design is het zo dat de foto’s wel automatisch verkleinen, maar de tekst niet omdat deze anders niet meer leesbaar is. Dit heeft uiteraard consequenties voor de vormgeving. Let hierop bij de keus van het beeld. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat de tekst bij de smartphonevariant van de mailing dwars door het belangrijkste deel van de foto heen loopt.
  2. Test het design op verschillende devices. Voer altijd een controle uit of de mail goed wordt ontvangen op de verschillende devices, of de tekst goed leesbaar is en of de plaatjes op de juiste plek staan.
  3. Als je e-mailmarketing uitbesteedt, werk dan met een professionele partij. Helaas zijn er nog altijd bureaus die onvoldoende rekening houden met de devices waar mensen hun mail op openen. Let er maar eens op bij de e-mailings die je zelf ontvangt. Vraag hier dus altijd expliciet naar voordat je in zee gaat met een bureau.

Facts en figures

90 procent van de smartphone gebruikers openen hun e-mail zowel op hun computer als hun telefoon (bron: ExactTarget). Bij zakelijke gebruikers ligt dit percentage iets hoger dan bij consumenten.

Gemiddeld spenderen ze negen minuten per dag aan e-mail op hun mobiele device (Bron: O2).

De helft
van alle e-mails wordt alleen of ook op een mobiel device geopend (Bron: Litmus).

Toch had in 2013 slechts 12 procent van de nieuwsbrieven een responsive design (Bron: Equinux). Een gemiste kans!


E-mailmarketing. We doen het met z’n allen al zo’n vijftien jaar, maar toch zijn er slechts weinig organisaties die een maximaal rendement behalen. Daarom beschrijven we in twaalf praktische how to-artikelen en aan de hand van het webpower REAL-model welke stappen je moet zetten en hoe je per stap een maximaal resultaat behaalt.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.