Verhoog je open rates met een sterke onderwerpregel

Verhoog je open rates met een sterke onderwerpregel

Het optimaliseren van de onderwerpregel schiet er bij sommige e-mailmarketeers nog wel eens bij in. Omdat ze het te druk hebben met het beheren van de database bijvoorbeeld, of met het opstellen van ijzersterke templates.

En hoewel dat inderdaad belangrijke zaken zijn in e-mailmarketing, moet dat niet ten koste gaan van de al net zo belangrijke subject line. De onderwerpregel is namelijk een van de eerste dingen waar een ontvanger naar kijkt, en speelt een grote rol in zijn beslissing om je e-mail wel of niet te openen.

Hoe stel je de beste subject line op voor jouw e-mailings?

Schrijf een pakkende onderwerpregel

Het schrijven van een goede onderwerpregel is moeilijker dan het in eerste instantie lijkt. Een subject line heeft namelijk twee verschillende en soms paradoxale functies.

Aan de ene kant moet hij de lezer informeren over de inhoud van de e-mail, en duidelijk maken waarom hij verder moet lezen. Tegelijkertijd moet een onderwerpregel de ontvanger ook weer nieuwsgierig maken, of op een andere manier urgentie creëren om verder te lezen.

Een aantal voorbeelden van onderwerpregels die aan die eisen voldoen:

  • 6 e-mailmarketingtrends die je niet mag missen
  • Hoe herken je een dubieuze verzendlijst?
  • De inschrijving voor Event X sluit over 2 dagen
  • Krijg nu 20% korting op Product X

Iets anders wat je kunt overwegen is om symbolen te gebruiken in subject lines. In sommige branches leidt het gebruik van symbolen als ♥, ☎ of ♫tot hogere open rates, maar wees hier wel voorzichtig mee. Zeker bij e-mailings gericht op de zakelijke markt kan het gebruik van dergelijke symbolen kinderachtig of zelfs spammerig overkomen.

Houd het kort

Ontvangers nemen niet veel tijd om hun inbox te scannen, en je onderwerpregel moet ze dan ook in één oogopslag duidelijk maken waarom zij jouw e-mail moeten openen. Dat geldt voor mensen die gebruikmaken van een desktopclient, en is al helemaal belangrijk voor mobiele e-mailmarketing. Houd het daarom kort, en houd een maximum aan van veertig tot vijftig tekens.

Personaliseer onderwerpregels

Hoewel de meeste e-mailmarketeers het belang snappen van gepersonaliseerde e-mailings, zijn er maar weinig die dit ook doorvoeren in de subject line. Volgens de meest recent versie van de DDMA Nationale E-mailbenchmark wordt deze techniek bij slechts 5 procent van de op consumenten gerichte marketingmails toegepast. En bij e-mails gericht op de zakelijke markt ligt dat percentage slechts op 3.

Dat is opmerkelijk, zeker als je bedenkt dat volgens datzelfde rapport van DDMA blijkt dat gepersonaliseerde onderwerpregels zorgen voor een aanzienlijke stijging van het aantal opens en de click-through rate. Denk daarbij aan onderwerpregels waarin je iemands naam gebruikt, of een bedrijfsnaam. Maar bijvoorbeeld ook aan het afstemmen van de inhoud van de subject line op de producten in een achtergelaten winkelwagen.

Versterk je onderwerpregel met een preheader

De preheader is het ideale middel om je onderwerpregel kracht bij te zetten. Dit zijn de eerste regels tekst die zichtbaar zijn onder (of naast, afhankelijk van de e-mailclient) de subject line. Houd hier rekening mee bij het opstellen van je e-mails, en voorkom dat daar een tekst komt te staan als ‘Is deze e-mail niet leesbaar? Klik dan hier om hem online te lezen.’

Verder is het goed om te weten dat er op het gebied van preheaders vandaag de dag een stuk meer mogelijk is dan vroeger. Gmail biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om via Email Actions een preheader XXL te maken, waarin je call-to-actions kunt opnemen. Zo wordt het dus mogelijk om al conversie te boeken nog voor iemand de e-mail geopend heeft.

Test verschillende onderwerpregels

De allerbeste manier om erachter te komen welke onderwerpregels het beste werken, is door ze te testen in de praktijk. Met A/B-tests bijvoorbeeld. Daarbij test je twee verschillende versies van een subject line op een klein deel van je database, en stuur je de meest succesvolle variant naar de rest van je verzendlijst.

Blijf hoe dan ook je e-mailstatistieken nauwlettend in de gaten houden. Leer van onderwerpregels uit het verleden, en gebruik die kennis om je verdere subject lines te optimaliseren.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.