Vijf tips voor het verzamelen van e-mailadressen met overlay-formulieren

Vijf tips voor het verzamelen van e-mailadressen met overlay-formulieren

Overlay-formulieren zijn een zeer effectieve manier voor het verzamelen van e-mailadressen. Dit zijn webformulieren die over de content van een webpagina heen verschijnen, waarbij de achtergrond meestal donker wordt om nog meer aandacht op het formulier te vestigen.

Volgens tests van het Britse blog Econsultancy verzamelen websites die gebruikmaken van dergelijke inschrijfformulieren tot wel 400 procent meer opt-ins dan websites die deze techniek niet gebruiken. Maar hoe zet je overlay-formulieren goed in? Vijf tips om je op weg te helpen.

1. Bied je lezer meerwaarde

Laten we de feiten eens onder ogen zien. In een gemiddelde mailbox komen per dag 121 e-mails binnen (pdf). De meeste ontvangers hebben het daar al druk genoeg mee, en zitten niet zozeer te wachten op meer berichten – zeker niet als het gaat om bulkmailings.

Als e-mailmarketeer moet je ontvangers dus wel écht iets toe te voegen hebben om mensen enthousiast te maken voor het ontvangen van jouw e-mails. Inhoudelijke content bijvoorbeeld in de vorm van marktinzichten, of advies waar ze echt iets aan hebben. Of door duidelijk te maken dat ze door het ontvangen van je e-mailings altijd op de hoogte blijven van aanbiedingen en kortingsacties.

2. Plaats ze op de juiste pagina’s

Om het succes van je overlay-formulier te verhogen, is het belangrijk dat je hem op de juiste pagina’s laat verschijnen. Is het doel bijvoorbeeld het verzamelen van opt-ins voor je nieuwsbrief? Dan zijn webpagina’s met redactionele inhoud zoals een bedrijfsblog daarvoor de meest logische keuze.

Zorg er in ieder geval voor dat ze niet tevoorschijn komen op plaatsen waar ze conversie kunnen schaden. Om verlaten winkelwagens te voorkomen, is het bijvoorbeeld aan te raden ze in ieder geval niet te tonen tijdens het afrekenproces. Daarnaast is het ook niet zo verstandig om ze te tonen op pagina’s met een contactformulier of op andere kritieke punten in conversiepaden.

3. Toon ze op het juiste moment

Wat is het beste moment om een overlay-formulier te tonen? Is dat binnen vijf seconden nadat iemand een website bezoekt? Of kan je beter een minuut wachten? Of maak je het helemaal niet afhankelijk van tijd, en toon je hem pas op het moment dat een bezoeker op een bepaald punt van de website belandt?

Als je te vroeg toeslaat, loop je het risico dat de bezoeker nog geen beeld van je merk en content heeft kunnen vormen, en zich om die reden niet aanmeldt. Maar wie te lang wacht, vergroot weer de kans dat de bezoeker het overlay-formulier niet eens ziet omdat hij de website al heeft verlaten.

Het is aan jou om daar de juiste balans te vinden. Duik in je website-analytics om erachter te komen hoelang mensen gemiddeld op een webpagina verblijven, en experimenteer tot je de beste resultaten behaalt.

4. Wees niet te opdringerig

Hoe je het ook wendt of keert, overlays zijn de moderne versie van de pop-up – als sinds de jaren 90 een van de grootste bronnen van irritatie voor internetgebruikers. En hoewel overlays misschien dan niet zo gehaat zijn als hun voorgangers, betekent dat ook weer niet dat ze razend populair zijn. Vooral op mobiele schermen leiden ze nog wel eens tot irritatie, bijvoorbeeld als de afsluit-X in de rechterbovenhoek te klein is om goed te kunnen raken op een touchscreen.

Houd er dus rekening mee dat veel van je websitebezoekers een overlay slechts tolereren, en dat daar wel tegenover moet staan dat ze hem eenvoudig kunnen wegklikken. Help ze daarbij, door het kruisje in de bovenhoek extra groot te maken bijvoorbeeld – voor de zekerheid vergezeld van het niet mis te verstane ‘Sluit formulier’.

5. Monitor de resultaten

400 procent meer e-mailadressen. Dat klinkt natuurlijk mooi, maar het is maar de vraag of overlays voor jou net zo effectief zullen zijn. Houd daarom de resultaten van de formulieren goed in het oog, en let daarbij op zaken als:

  • Zorgen overlay-formulieren echt voor meer opt-ins?
  • Zijn er dingen die je aan het formulier kunt aanpassen om het aantal inschrijvingen te verhogen?
  • Loop je online conversie mis omdat de overlay bezoekers van je website jaagt?
  • Weegt die schade op tegen de stijging van het aantal verzamelde e-mailadressen?

Mocht uit de resultaten overigens blijken dat een overlay voor jou niet de juiste oplossing is, dan kun je nog overwegen om een iets minder dominant alternatief te proberen. Een inschrijfbalk boven aan een webpagina die meebeweegt als iemand naar beneden scrollt bijvoorbeeld is al een stuk minder opdringerig.

Kwaliteit boven kwantiteit

Er is een groot aantal verschillende manieren om opt-ins te verzamelen, en alleen je bezoekers en jij kunnen bepalen of een overlay-formulier voor jou de meest geschikte optie is. Maar welke manier je ook kiest om je database te verrijken, het belangrijkste is dat je duidelijk en eerlijk communiceert naar je ontvangers over wat ze kunnen verwachten.

Je e-mailings interessanter afschilderen dan ze daadwerkelijk zijn zorgt misschien voor meer aanmeldingen. Daar heb je alleen niet zoveel aan als je ontvangers zich gelijk weer uitschrijven, ze ongeopend weggooien of ze als spam markeren. Manage daarom de verwachtingen, en ga alleen voor kwalitatieve en relevante opt-ins.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.