Wat marketeers kunnen leren van cybercriminelen

Wat marketeers kunnen leren van cybercriminelen

Cybercriminelen worden steeds beter in de kunst van het verleiden, waardoor de online veiligheid van consumenten en bedrijven steeds vaker in gevaar komt. Sophos Benelux houdt zich dagelijks bezig met de beveiliging van data voor bedrijven en particulieren. Marketing Manager Benelux, Michael Heering laat aan de hand van voorbeelden zien hoe de cybercrimineel je verleidt tot het klikken op banners, links en landingspagina’s. En wat je daar als marketeer van kunt leren.

1: Van phishing naar spear phishing

Het is bijna niet meer voor te stellen, maar cybercriminelen passen nog steeds alle mogelijke manieren van fraude toe. Immers: als je maar met voldoende hagel schiet, zul je altijd wel iemand raken. Phishing is een van de meest voorkomende manieren van internetfraude: een vorm van digitale oplichting waarbij een internetgebruiker een vervalste e-mail ontvangt, met links waarmee hij terechtkomt op een vervalste site. Deze vorm van internetfraude wordt nog steeds in grote getalen toegepast. Het ‘hengelen’ naar persoonsgegevens wordt de laatste jaren steeds gerichter en persoonlijker. Door een huisstijl te kopiëren en de vermeende klant zo persoonlijk mogelijk aan te spreken – steeds vaker ook door middel van geomarketing – blijkt de ROI het grootste. In sommige gevallen gaat dit zo doelgericht, diepgaand en echt dat we van spear phishing mogen spreken. De ontvanger wordt eenvoudig ontzorgd door hem tips mee te geven hoe bijvoorbeeld bijlagen het beste (onbeveiligd…!) te openen. Service ten top!

De learnings voor de marketeer zijn duidelijk:

  • Verplaats je in de schoenen van de klant en bedenk je: “zou ik zelf ingaan op zo’n aanbod”?
  • Wees persoonlijk en spreek de taal van je ontvanger.
  • Ga gericht te werk; specificeer en segmenteer voor het beste resultaat.

2: Malvertising

Door middel van malvertising wordt door cybercriminelen malware aangeboden aan een online advertentie bemiddelaar, waardoor grote groepen gebruikers via legitieme websites worden besmet. De cybercrimineel maakt hierbij gebruik van de autoriteit van A-merken en is aanwezig waar zijn doelgroep is: van nieuwswebsite tot Facebook of familieportaal.

De learnings:

  • Bedenk welke doelgroep je aan wil spreken en pas je kanalen en communicatie daar op aan.
  • Koop gericht in op basis van gerichte specificaties, zoals leeftijd, interesse of locatie.
  • Speel in op de laatste trends zoals de opkomst van adblockers, door bijvoorbeeld meer met content- of e-mailmarketing te doen.

3: Big data

Je bent bekender dan je denkt! Mocht je anno 2017 nog denken dat je anoniem de wereld over kunt gaan, dan heb je het mis. Online laat je als consument gewenst, of ongewenst, een digitaal spoor achter waar cybercriminelen slim gebruik van maken. Niet alleen via social media kanalen als Facebook en Twitter, ook blogs en je algemene internetverkeer geven een aardig kijkje in jouw persoonlijke keuken. Als bedrijf wil jij ook graag gebruik maken van persoonsgegevens, zonder je klant het gevoel te geven geïntimideerd te worden.

Hoe ga je daar het beste mee om?

  • Gebruik big data om je klanten gerichter te kunnen benaderen, maar intimideer niet!;
  • Hoe veilig zijn jouw formulieren? Met andere woorden: heb jij de gegevens van jouw webbezoekers/klanten goed beveiligd?
  • Bedenk je hoeveel data je in welke fase van je klant wilt weten. Daarmee win je het vertrouwen van je klant en het verhoogt je conversie.
  • Tot slot: Nederland loopt voorop in nieuwe regelgeving rondom de beveiliging van data gegevens. Wees voorbereid en gebruik jouw veilige haven als verkoopargument indien aan de orde.

4: Marketing automation

Door je marketingactiviteiten te automatiseren kun je sneller leren. Cybercriminelen weten – bijvoorbeeld door de inzet van programmatic buying – als geen ander welke (mix van) uitingen, via welke kanalen, leiden tot de hoogste conversie. Ze maken gebruik van nieuwe trends en spelen in op de behoefte van de consument. Pokémon GO zette heel Nederland op zijn kop, waardoor een soort blindheid ontstond voor alertheid.

Wat we hiervan leren?

  • Probeer, analyseer en verbeter. Ofwel: durf te experimenteren, maar werk en analyseer zoveel mogelijk vanuit één systeem om de verschillende onderdelen zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.
  • Wees persoonlijk door bijvoorbeeld e-mails te personaliseren met de voor- of achternaam en actueel door in te spelen op nieuwe trends om de aandacht van je klant te blijven trekken.

5: De toekomst: wat staat ons te wachten?

The Internet of Things! In het huidige tijdperk houden consumenten van online tools en nieuwe gadgets, steeds meer op mobiel geïntegreerd. Maar let wel op: mobiel lijkt vaak veiliger dan een laptop of PC, maar niets is minder waar en veel nieuwe gadgets zijn niet of slecht beveiligd. Cyber jacking: steeds meer technische apparaten worden gekoppeld aan mobieltjes. Denk aan medische apparatuur, je thuis thermostaat of de Tesla. Deze bewegingen zijn niet meer te stoppen, maar zorg er als bedrijf voor dat je meegaat in de beveiliging van de persoonsgegevens.
“Everybody needs a hacker”? Helemaal geen slecht idee…

Je bedrijf laten beveiligen door Sophos kan natuurlijk ook. In deze animatie video gemaakt door onze partner Cooler Media zie je wat zij doen.

Goede beveiliging begint vaak bij jezelf. Beveilig je bijvoorbeeld al je tablets en thuiscomputers? Zo niet, dan is Sophos Home een van de beste gratis antivirus-oplossingen voor thuisgebruik. Zonder vervelende, verleidende reclame.


Share this article

Gerda Kloezeman