Webpower onderzoek: cross channel communicatie: durf te differentiëren

Webpower onderzoek: cross channel communicatie: durf te differentiëren

Waar is de tijd gebleven dat een commercial op tv of een advertentie in een tijdschrift nog volstond om je doelgroep te bereiken? Kopers informeren zich tegenwoordig online, via jouw website en e-mailnieuwsbrief, maar ook via de kanalen van je concurrenten, productvergelijkingssites, Facebook, Twitter en ga zo maar door. Hoe beter je in staat bent om klanten en prospects op al die verschillende plekken te bereiken, hoe groter meestal het effect.

Cross channel communicatie zou dan ook gemeengoed moeten zijn op iedere marketingafdeling. Toch is dat niet het geval, zo blijkt uit een onderzoek dat wij hebben uitgevoerd in samenwerking met Marketing Online. Slechts tweederde van de organisaties combineert online en offline communicatie. En een net wat lager percentage – 64% – zegt dat e-mailmarketing onderdeel vormt van de cross channel strategie. Als we het stimuleren van social sharing meenemen, dan ziet het er nog bedroevender uit. Slechts 16% van de marketeers zegt dat ze in alle communicatie social sharing via kanalen als Facebook en Twitter stimuleren. 28% stimuleert social sharing wel eens, maar lang niet altijd. En 56% geeft zichzelf een onvoldoende als het om dit thema gaat.

Met andere woorden: organisaties laten kansen liggen om hun klanten en prospects op verschillende momenten van hun customer journey te bereiken. Op ieder moment van die reis zal een ander kanaal dominant zijn. Door je te verdiepen in die klantreis en in de gebruikte kanalen, kun je veel gerichter en relevanter communiceren.

Heb je moeite om de vele verschillende kanalen volledig te integreren, begin dan klein en start met bijvoorbeeld één klantgroep en drie kanalen. Als blijkt dat het werkt dan is het eenvoudiger om resources vrij te maken om cross channel marketing breed in de organisatie in te voeren, voor alle doelgroepen en voor een veelvoud aan kanalen.

Het onderzoek

Webpower is in samenwerking met Marketing Online een onderzoek gestart naar hoe engaging de online email marketing communicatie van Nederlandse bedrijven is. Het onderzoek gaat in op de zes belangrijkste drivers van email marketing communicatie. Bovenstaande resultaten beschrijven de resultaten op het gebied van cross channel communicatie.


Share this article

Webpower

​Wij helpen organisaties om hun marketing kwalitatief goed, persoonlijk en leuk te maken. Daarom ontwikkelen wij data gedreven marketing automation tools voor marketeers. Wij helpen jou om je boodschap te personaliseren en op het juiste moment via het gewenste kanaal te verspreiden.