Zo verleidt EEN Media vrouwen op basis van online content

Zo verleidt EEN Media vrouwen op basis van online content

Vrouwen van 16 tot 36 jaar verleiden. Klinkt voor veel mannen als een droombaan toch? Paul Wilkens doet niets anders. Als CEO van EEN Media vertelde hij ons interessante insights op de door Webpower en Cooler Media georganiseerde powersessie over ‘Verleiding’.

Even voorstellen

Nadat Paul zijn carrière begon met het verleiden van voornamelijk mannen tot de aankoop van HiFi en flatscreens, is Paul inmiddels expert in ‘weten wat vrouwen willen’. EEN Media richt zich alleen op vrouwen met haar enorme pakket aan digitale damesbladen met een portfolio van meer dan 15 titels.

Het bereik?
Ruim 3 miljoen vrouwen per maand, waarvan 1 miljoen geregistreerde leden.

Online verleiden in 3 stappen

In 2015 werd 50% van alle sales digitaal beïnvloed en inmiddels ligt dit percentage op 70%. Waar de folder en vertegenwoordiger vroeger de hoofdrol speelden kun je nu niet meer om online kanalen zoals website, e-mail en social media heen. Paul neemt je in 3 stappen mee in de wereld van online verleiden.

1. Start met segmenteren

Het versturen van relevante en doelgerichte e-mails vraagt meer dan alleen het verkrijgen van een e-mailadres en een naam. Wil je echt persoonlijk worden in je communicatie, dan is het zaak om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over je doelgroep.

Hoe meer data er bekend is over je nieuwsbriefabonnees, hoe beter je een relevante e-mail kunt samenstellen op basis van de wensen van je abonnees.

EEN Media heeft een duidelijke doelgroep: vrouwen. Deze doelgroep wordt vervolgens gesegmenteerd op basis van verschillende interesses: lifestyle, fashion, beauty, health & food en jonge gezinnen.

2. Leer je doelgroep kennen

Op hoofdlijnen weet je waar je doelgroep in geïnteresseerd is, maar weet je ook hoe ze zich gedragen en hoe je hen kunt triggeren? Analyseer wat je van je doelgroep weet, ga op onderzoek uit en leer. Drie voorbeelden van Paul:

Girlscene heeft 120.000 bezoekers per dag, voornamelijk tussen de 16 en 22 jaar. Deze bezoekers komen gemiddeld 6x per dag terug!

Als je weet dat de doelgroep van I Want That Musthave fan is van Michael Kors, maar dat zelf niet kan betalen, is dat een aantrekkelijke incentive. Door bezoekers een look-a-like Michael Kors horloge voor minder dan € 5,- aan te bieden, kreeg het aantal nieuwsbriefinschrijvingen een enorme boost!

Ga op onderzoek uit! Creëer een actiewebsite en stel vragen, zoals de campagne ‘Strijken met Fred’. Zo leer je leuke en ook gekke dingen over de bezoekers, welke je vervolgens weer kunt gebruiken voor branded content en op social media.

3. Creëer zin: wil je een kopje koffie of een cappuccino met nootjes?

Verleiden gaat ook om zin creëren. Waardoor wordt je sneller verleidt: als iemand een kopje koffie aanbiedt of een verse cappuccino met chocolade? Een doelgroep kan op verschillende manieren verleid worden, bijvoorbeeld door:

User generated content: Nederlanders willen hun mening graag delen. Nodig ze daarom uit om hun mening achter te laten, bijvoorbeeld op social media. Met ‘social proof’ zorg je ervoor dat ook anderen worden overgehaald je product te gebruiken.

Content geschreven door een expert: laat je verhaal door een autoriteit vertellen en creëer geloofwaardigheid. Je zegt dus niet ‘koop deze schoenen!’, maar door een fysiotherapeut te laten benadrukken dat blessures ontstaan door slecht schoeisel.

Random content met de juiste mix: Paul haalt een voorbeeld aan van Trendalert, waar alleen gesproken wordt over beauty. De content is branded en door een slimme mix van whitepapers, reviews en artikelen kan een merk direct connecten met de doelgroep.

Heb je geen content? Praat dan eens met een partner. Zij weten vaak meer dan je denkt en hebben veel materialen beschikbaar. Je moet de content nog wel redigeren om origineel te blijven, maar je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Tip: tijdens een brainstorm-/ inspiratiesessie ontstaan de beste ideeën!

De waarde van Webpower

Met het platform van Webpower worden de profielen van de contacten zorgvuldig opgebouwd. Paul noemt dit zelfs een ‘female tracking system’. “Omdat we precies weten wat de interesse per profiel is, weten we wie onze contacten zijn en sturen we de juiste e-mails met de juiste content.”

Juist in retail is het belangrijk om relevant te blijven (of worden), Webpower helpt daarbij. Door kennis toe te voegen en te helpen met o.a. het verzamelen van e-mailadressen, de segmentatie en het verrijken van je database. Met als doel een maximale conversie en lifetime value.

Kortom: inspireer met eigen content, activeer via het juiste platform en converteer.


Share this article

Greke Janssen